ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    סוגי ביטחונות בחוזה שכירות

    תפקידם של הביטחונות בחוזה שכירות נדל"ן נועדו להבטיח את התחייבויות השוכר כלפי המשכיר, במקרים בהם השוכר יפר את התחייבויותיו לתשלום מלוא שכר הדירה או אם יתברר לאחר פינוי הנכס כי נגרמו לדירה נזקים משמעותיים. אז תעמוד למשכיר הזכות לממש את הביטחונות שבידו, כדי למזער את נזקיו.

    גובה סכום הביטחונות שעל השוכר להעמיד לטובת המשכיר

    חוק השכירות והשאילה קובע כי כאשר הביטחונות שדורש המשכיר כרוכות בעלויות כספיות לשוכר, אזי סכום הביטחונות יהיה מוגבל לסכום המצטבר של שלושה חודשי שכירות בהתקיימו התנאים הקבועים בחוק. בפועל התפתח נוהג כי גם אם אין עלויות כספיות בהעמדת הביטחונות, מקובל לבקש בטחונות בסכום מצטבר של שלושה חודשי שכירות.

    סוגי הביטחונות המקובלים

    צ'ק ביטחון
    מדובר המחאה רגילה לפקודת המשכיר שבה מסרטטים על פני ההמחאה שני קווים וביניהם נרשם "לביטחון בלבד". ההמחאה תכלול סכום וחתימה, ללא ציון תאריך. המשכיר ימלא את התאריך הרלוונטי אם וכאשר ייאלץ לממש את ההמחאה ולהפקידה לגביה מחשבון הבנק של השוכר.
    יתרון לשוכר– לצ'ק ביטחון אין עלויות כגון עמלות חודשיות והשוכר אינו נדרש לסגור מראש סכום כסף בגובה הצ'ק למקרה שיוגש בעתיד לגבייה על ידי המשכיר.
    חיסרון למשכיר – צ'ק שמוגש לגבייה יכול להידחות על ידי הבנק בשל חוסר כיסוי מספיק או בשל ביטולו על ידי השוכר, מה שיאלץ את המשכיר לפעול באמצעות הוצאה לפועל כדי לממשו, חשוב להדגיש כי אם יגיש השוכר התנגדות לביצוע שטר בהוצאה לפועל, יעבור המשך הטיפול בהליך לבית המשפט.

    המחאה בנקאית
    מדובר בהמחאה שמנפיק הבנק של השוכר אשר מתחייב לפרוע את ההמחאה אם תוגש לגבייה על ידי המשכיר.
    חיסרון לשוכר – כדי להבטיח את התשלום, הבנק ידרוש מהשוכר לסגור את סכום כסף הנקוב בהמחאה בפיקדון לכל תקופת השכירות. הנפקת המחאה בנקאית כרוכה בתשלום עמלות לבנק.
    יתרון למשכיר – הבנק מבטיח את התשלום, ברגע שההמחאה מופקדת לגבייה.

    ערבות בנקאית אוטונומית
    בדומה להמחאה בנקאית, הבנק מנפיק מסמך ערבות בו הוא מחויב לשלם את הערבות למי שהערבות נערכה לפקודתו.
    חיסרון למשכיר – כדי להבטיח את התשלום, הבנק ידרוש מהשוכר לסגור את סכום כסף הנקוב בערבות בפיקדון לכל תקופת השכירות. הנפקת ערבות בנקאית אוטונומית כרוכה בתשלום עמלות לבנק.
    יתרון למשכיר – הבנק מבטיח את התשלום, ברגע שהמשכיר דורש את מימוש הערבות.

    שטר חוב
    מסמך בו מתחייב השוכר לשלם למשכיר את הסכום הנקוב בשטר במקרה של הפרת החוזה. שימוש בשטר חוב מקובל מאוד בהסכמי שכירות למגורים, לעיתים בנוסף לביטחונות נוספים.
    יתרונות לשוכר – בדומה לצ'ק ביטחון, אין עלויות כגון עמלות חודשיות והשוכר אינו נדרש לסגור מראש סכום כסף בגובה הסכום הנקוב בשטר, למקרה שיוגש בעתיד לגבייה על ידי המשכיר.
    חסרון למשכיר- מימוש שטר חוב יכול להתבצע באמצעות פנייה להוצאה לפועל, אך במקרה של הגשת התנגדות לביצוע מימוש השטר על ידי השוכר, יעבור הדיון לבית המשפט.

    כתב ערבות
    כתב ערבות להסכם שכירות הוא מסמך בו דורש המשכיר כי להתחייבויות השוכר על פי חוזה השכירות יהיו ערבים חיצוניים, אחד או יותר. המשכיר יוכל לפנות אל הערבים ולדרוש מהם תשלומים שנותר חייב השוכר, לרבות תשלומים עבור נזקים שנגרמו למושכר, והכל בהתאם לסכום הנקוב בכתב הערבות.
    יתרונות וחסרונות לשוכר – היתרון הוא כי חתימה על כתב ערבות אינה מצריכה העמדת ערבויות ואין עלויות לשוכר. החיסרון הוא שקיים קושי להשיג ערבים שיסכימו לקחת אחריות על מחויבויות השוכר.
    הדרך להתגבר על החיסרון היא לוודא שבכתב הערבות המשכיר חייב למצות את הליכי הגבייה מול השוכר קודם שהוא פונה לערבים.
    יתרונות וחסרונות למשכיר – יתרון הוא כי יש אנשים נוספים שמבטיחים את חיוביי השוכר במידה ולא יהיה בידי השוכר לשלם את חובותיו.
    החיסרון הוא שגבייה מערבים מצריכה פנייה להליך משפטי בדומה לטיפול בצ'ק ביטחון, ולערבים יש זכות להתנגד מה שמאריך את ההתנהלות המשפטית.

    עורך דין רפאל בן עזרא מתמחה בעריכת חוזים והסכמים מסחריים לרבות הסכמי שכירות למגורים, ייעוץ ראשוני ללא התחייבות.

    "המידע המוצג בדף זה הינו כללי, ואינו מהווה יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי".

    קידום עורכי דין קידום עורכי דין